Persbericht lopende expositie

Bijzondere glastentoonstelling in Kasteel Cannenburch loopt tot en met 17 november:
‘Glas is rode draad in veelzijdige kunstwerken’

VAASSEN - Stichting Glaskunst presenteert tot en met 17 november haar jaarlijkse expositie in Kasteel Cannenburch in Vaassen. Tijdens deze 13e editie van ‘Glas Natuurlijk..…’ worden kunstwerken getoond waarbij glas dient als ‘rode draad’. “De geëxposeerde werken van de deelnemende kunstenaars zijn daardoor zeer veelzijdig te noemen”, vertelt voorzitter Willem Dicou namens het bestuur.

Met het thema ‘Glas Natuurlijk….. En meer’ en de subtitel ‘Een dialoog in mixed media’, wordt uitdrukking gegeven aan het feit dat de tentoonstelling geen werken bevat die enkel van glas gemaakt zijn. “De kunst wordt dit jaar juist gecombineerd met andere materialen. Glas kent vele verschijningsvormen en technieken. Het streven om een grote diversiteit (‘Veel glas, maar waar is het andere materiaal? Veel ander materiaal, maar waar is het glas?’) van werken te presenteren, is dit jaar meer dan ooit gelukt.”

Grootste caleidoscopen van de wereld in Vaassen?
Wie er dit jaar exposeert tijdens deze landelijk bekende glastentoonstelling? Maria Bemelmans, Bernard Bossuyt, Thérèse Bouwens, Jakobine von Dömming, Karin Faber, Esther Jiskoot, Kech Edwards, Gabriëlle van de Laak, André van der Linden, Maurice La Rooy, Ida Scheijgrond, Susanne Silvertant, Marjan Smit, JanHein van Stiphout, Monique Verbruggen, Hein van de Water en Karin Wijnand. Arie van Oort (tentoonstellingsmaker): “Enkele bijzondere werken zijn bijvoorbeeld de twee reuze caleidoscopen van Monique Verbruggen. Dit zouden zo maar de grootste caleidoscopen van de wereld kunnen zijn.”

De exposanten zijn allen al jaren actief in de wereld van glaskunst en hebben werk in verschillende musea staan. Van Oort: “De prachtige objecten combineren wonderschoon met de klassieke omgeving van het kasteel. Het fonkelende glas enerzijds, het sfeervolle kasteel anderzijds: tezamen zorgt dat ook dit jaar weer voor een bijzondere, verrassende ambiance. Ook nog interessant om te vermelden: JanHein van Stiphout gaat zaterdag 9 november zijn installatie Rroaring Glass opzetten en demonstreren. Dat begint om 11 uur. Erg bijzonder, dus wees erbij!”

Win een kunstwerk!
Stichting Glaskunst stelt de bezoekers van de tentoonstelling ook dit jaar weer in de gelegenheid om een fraai kunstwerk te winnen. Dat is deze keer gemaakt door Marjan Smit. “Het kunstwerk kan in uw bezit komen wanneer u het enquêteformulier invult. De trekking vindt plaats op zondag 17 november om 17.00 uur.”
De expositie ‘Glas Natuurlijk…..’ is geopend van dinsdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Entree bedraagt 13,50 euro. Voor dat geld ontvangt een ieder eveneens een prachtig programmaboekje met extra informatie over de kunstenaars. Meer informatie is te verkrijgen via de internetsite www.stichtingglaskunst.nl.

Het bestuur van Stichting Glaskunst (met voorzitter Willem Dicou geheel rechts) is trots op de 13-e editie van de jaarlijkse expositie ‘Glas Natuurlijk…..’ die tot en met 17 november in Kasteel Cannenburch in Vaassen te bewonderen is. “Dit jaar is het thema ‘En meer, een dialoog in mixed media’. Dat refereert er aan dat glas immer de rode draad is in de zeer veelzijdige producten van alle deelnemende kunstenaars.”