2020, een nieuw glasrijk jaar

Allereerst alsnog de beste wensen voor 2020 en we hopen u ook dit jaar graag weer te ontmoeten tijdens onze nieuwe expositie in november.

In december hebben we reeds teruggeblikt op de expositie van 2019, maar er zijn twee zaken die we u niet willen onthouden. Namelijk een zeer positieve recensie in vakblad GLAS en de overhandiging van het gewonnen kunstwerk.

Als bestuur zijn we verheugd en de heer Piet Augustijn zeer erkentelijk voor zijn uitermate positieve reactie in GLAS naar aanleiding van zijn bezoek aan onze expositie. Zijn woorden stimuleren ons mede door te gaan met het organiseren van onze jaarlijkse glasexpositie.

"Glas natuurlijk… in Kasteel Cannenburgh

De jaarlijkse tentoonstelling Glas natuurlijk… in Kasteel Cannenburch in Vaassen had dit jaar als ondertitel Een dialoog in mixed media. Glas gecombineerd met andere materialen of andere materialen gecombineerd met glas.

“Het streven naar het presenteren van een grote diversiteit aan werken lijkt ook dit jaar weer gelukt”, schrijft het bestuur in de catalogus. En dat is zeker gelukt.

Gebruikmakend van de mogelijkheden van het kasteel en het naastgelegen Bouwhuis werden de werken zoveel mogelijk ingepast in de historische omgeving. In de meeste gevallen kwam dat tot een harmonieuze integratie: glasobjecten die wonderwel pasten in de omgeving alsof ze er altijd al stonden of hingen of wat kleur betreft in die omgeving opgingen of er soms tegenin gingen.

Fragiele werken van Ida Scheijgrond, Thérèse Bouwens en Karin Wijnand op een gedekte tafel, in een hoekkast of aan de wand, in glas gestolde geconserveerde natuurlijke materialen van Kech Edwards, industrieel ogende, wetenschappelijke apparaten van Maria Bemelmans, stoere verbindingen van Bernard Bossuyt, raadselachtige hangende beelden van Esther Jiskoot, in meccano geblazen vormen van Gabriëlle van de Laak en een betoverende zolder met werk van Maurice La Rooy.

Tegenover de subtiele werken stonden de robuuste caleidoscopische installaties van Monique Verbruggen: apparaten waarmee de bezoeker zijn eigen kleurenwereld kon creëren. Glas natuurlijk… 2019 was een spannende ontdekkingsreis, georganiseerd door een organisatie die weet wat ze aan het doen is. Met zijn Rrroaring Glass zette JanHein van Stiphout de puntjes op de manifestatie. Chapeau! www.stichtingglaskunst.nl

PA"

(uit: GLAS 4-2019)

Ida Scheijgrond, Bokkepruik, 2019; glas, hout; 40 x 30 x 25 cm. (Foto Piet Augustijn)

Verder nog de overhandiging van het kunstwerk van Marjan Smit door voorzitter Willem Dicou.

Via verloting op basis van de ingevulde enquêteformulieren is een winnaar naar voren gekomen.

Wij wensen haar veel plezier van het gewonnen kunstwerk en hopen dat het een mooi plekje heeft gekregen.